google-site-verification: google15269942918ec366.html راه آزادی: شاهزاده رضا پهلوی: در ایران مسیحیان مجبور به عبادت در کلیساهای مخفی خانگی هستند

۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

شاهزاده رضا پهلوی: در ایران مسیحیان مجبور به عبادت در کلیساهای مخفی خانگی هستند


شاهزاده پهلوی در جریان سخنرانی در سازمان غیردولتی یهودیان آمریکایی «اتحادیه ضدافترا» گفت تا پیش از انقلاب اسلامی ایرانیان مسلمان، یهودی، مسیحی، زرتشتی، بهایی و افراد بی‌دین به عنوان شهروندانی که دارای حقوق برابر بودند در کنار هم زندگی می‌کردند.

«محبت نیوز»- نشست «اجلاس رهبری ملی» در سازمان غیردولتی یهودیان آمریکایی «اتحادیه ضدافترا» (ADL) روز یکشنبه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) با حضور شاهزاده رضا پهلوی در واشنگتن برگزار شد.

محور اصلی سخنرانی شاهزاده پهلوی اشاره به یهودی‌ستیزی از سوی جمهوری اسلامی به عنوان یک اصل جدایی‌ناپذیر از حکومت و نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌های دینی در ایران بود.
وی در بخشی از این سخنرانی گفت «بهاییان از سوی حکومت در مدارس و محل کار با تبعیض مواجه هستند و اموالشان مصادره می‌شود و نسبت به درگذشتگان و قبرستان‌های آنها هتک و حرمت می‌شود. مسلمانان سنی از حق عبادت در مساجد خود محروم شدند و مسیحیان مجبور به عبادت در کلیساهای مخفی خانگی هستند.»
شاهزاده پهلوی ادامه داد «اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان شیعه در ایران کسانی که با تفسیر انحرافی خمینی از دین ما موافق نبودند مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.»
او در این نشست تشریح کرد در این نشست تأکید کرد «نه فقط اقلیت‌های دینی حتا اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان شیعه در ایران، آنهایی که با تفسیر انحرافی خمینی از دین موافق نبودند نیز مورد اذیت و ازار قرار گرفتند. این آزار و اذیت شامل کسانی مثل آیت‌الله منتظری نیز شد که صدایشان را بلند کردند. اما آنها را یا ساکت کردند یا کشتند. این اذیت و آزار حتا فرهنگ و سنت‌های باستانی ما را نیز هدف قرار داد. رژیم تلاش کرد تا جشن نوروز را ممنوع کند. اکنون ۴۴ سال بعد از انقلاب اسلامی فهرست قربانیان آنچه تحت یک توطئه یهودی‌ستیزانه آغاز شده بود همچنان در حال گسترش است. شما بدون شک با نقل قول معروف کشیش آلمانی مارتین نیمولر آشنا هستید که می‌گفت “اول به سراغ سوسیالیست‌ها آمدند سکوت کردم، چون سوسیالیست نبودم. بعد سراغ اتحادیه‌های صنفی آمدند، سکوت کردم زیرا عضو اتحادیه‌ها نبودم. بعد سراغ یهودی‌ها آمدند، سکوت کردم چون یهودی نبودم. سراغ خودم آمدند و دیگر کسی نبود تا اعتراض کند.” بعد از انقلاب اسلامی در ایران و خیلی جاهای دیگر اول سراغ یهودیان آمدند و بعد سراغ بقیه. به همین دلیل است که ما باید صحبت کنیم و من اکنون اینجا هستم و پیشتر به همین دلیل به اسرائیل رفتم تا در برابر یهودی‌ستیزی جمهوری اسلامی بایستم و با قربانیان هولوکاست اعلام همبستگی و در مقابل انکار هولوکاست توسط رژیم اعلام همدری کنم.»

شاهزاده پهلوی عنوان کرد که جمهوری اسلامی نفرت‌پراکنی می‌کند و این اقدام را از یک گروه به گروه دیگر افزایش می‌دهد. او همچنین تأکید کرد که بهائیان، نوکیشان مسیحی، و مسلمانان سنی در ایران با محدودیت و سرکوب روبرو هستند.

شاهزاده پهلوی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت «روابط میان مردم ایران و یهودیان هزاران سال قدمت دارد و ریشه آن به سنت‌های ملکه استر و کوروش برمی‌گردد. با روحیه‌ای برگرفته از کوروش بود که به اسرائیل رفتم زیرا این روحیه مدارا، دوستی و همکاری است که صدای واقعی ملت ایران است نه تروریسم یهودی‌ستیز و محرومیتی که رژیم کنونی اشغالگر کشورم نمایندگی می‌کند، اما برای دیدن این سنت نیازی نیست که به دوران کتاب مقدس برگردیم. این همان روشی است که ما به عنوان یک ملت تا همین چهار دهه پیش در آن زندگی می‌کردیم. ایرانیان مسلمان، یهودی، مسیحی، زرتشتی، بهایی و افراد بی‌دین به عنوان شهروندانی که دارای حقوق برابر بودند در کنار هم زندگی می‌کردند. این همان چیزیست که باعث شد کشور ما پیش از انقلاب اسلامی روحیه کوروش را به سطح منطقه‌ و بین‌الملل نیز گسترش دهد.»
این سخنرانی سه روز بعد از سفر شاهزاده پهلوی به ایتالیا انجام شد. در این سفر وی به همراه بانو یاسمین به واتیکان رفت.

«اتحادیه ضد افترا» یک سازمان مهم یهودیان در آمریکا است که در زمینه مقابله با یهودستیزی و نفرت‌پراکنی فعال است، این سازمان هفته گذشته اعلام کرد که شاهزاده رضا پهلوی به اجلاس سران رهبری این سازمان دعوت شده‌اند تا در مورد سفر اخیرش به اسرائیل و همچنین در مورد ایران و «جنبش مداوم مردم برای دموکراسی سکولار» گفتگو کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عفو بین‌الملل: سرکوب زنان و اقلیت‌ها در ایران و استفاده حکومت از مجازات اعدام

  سازمان عفو بین‌الملل در   گزارش سالانه   خود در مورد ایران، به سرکوب زنان، اقلیت‌ها از جمله مسیحیان، شکنجه زندانیان پرداخته و از استفاده ا...