google-site-verification: google15269942918ec366.html راه آزادی: همایش جهانی آزادی دینی در آمریکا؛ «جمهوری اسلامی اقلیت‌های دینی و مذهبی را سرکوب می‌کند»

۱۴۰۲ بهمن ۱۵, یکشنبه

همایش جهانی آزادی دینی در آمریکا؛ «جمهوری اسلامی اقلیت‌های دینی و مذهبی را سرکوب می‌کند»

 

همایش سالانه  جهانی آزادی دینی، روزهای ۳۰ و ۳۱ ژانویه در واشینگتن در آمریکا، با اهدافی از جمله «ایجاد یک ائتلاف قدرتمند از سازمان‌هایی که با هم برای آزادی دینی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند»، برگزار شد.

در این همایش که در میان مدیرانش، نام سام براون‌بک، سفیر سابق آمریکا در امور آزادی دینی دیده می‌شود، همچنین ازفعالان مدنی دعوت شده بود تا درراستای افزایش آگاهی عمومی، از اذیت و آزاری که به دلیل باور و فعالیت صلح آمیز مدنی و دینی متحمل شده بودند، صحبت کنند.

در این میان در پنل‌های مختلف این همایش، سه زن ایرانی، میترا عالی ابوذر، که به دلیل فعالیت مدنی در دوران دانشجویی به زندان افتاده بود، روحی جهانپور و مینو انوری، دو باورمند بهایی که به دلیل باور دینی در ایران سرکوب و محبوس شده بودند، حضور داشتند و سخنرانی کردند.

خانم‌های جهانپور و انوری از شکنجه و تحت فشار بودن در زندان برای انکار دین خود صحبت کردند. درحالیکه تفتیش عقاید در قانون اساسی جمهوری اسلامی ممنوع است، مأموران امنیتی و بازجویان حکومت فعالان مدنی و سیاسی و همچنین بسیاری ازاعضای متعلق به اقلیت‌های دینی به ویژه بهایی‌ها و نوکیشان مسیحی را تحت فشار و شکنجه قرار می‌دهند تا باورشان را انکار کنند.

نوکیشان مسیحی و وکلای آنها بارها شهادت داده‌اند که حتی در دادگاه این افراد مورد تفتیش عقاید قرار گرفته و از آنها خواسته شده تا دین خود را منکر شوند.

بخشی از این همایش بر کشورهایی تمرکز داشت که در آنها حقوق افراد به دلیل باور و فعالیت مسالمت آمیز دینی نقض می‌شود.

سام براون‌بک در گفتگویی با صدای آمریکا، با اشاره به سرکوب اقلیت‌های دینی و مذهبی از سوی جمهوری اسلامی گفت: «برای مردم ایران، وضعیت بسیار بد و اسف‌باراست.»

این سیاستمدار باتجربه که پیشتر سناتور و فرماندار نیز بوده است، افزود «جوامع بهایی، مسیحی و تقریباً هرکس که در جریان اصلی ملاهای حاکم نیست، مورد تعقیب و آزار قرار می‌گیرد…مسلمانان سنی مذهب هم با این شرایط مشابه مواجه هستند.»

عکس‌ها  و بیوگرافی‌هایی از اقلیت های دینی و مذهبی  ستمدیده در جهان از جمله تصویری از مهدی دیباج با شرح کوتاهی از زندگیش،در محل برگزاری این همایش قرار داشت.

آقای دیباج یکی از کشیشان مسیحی بود که در سال  توسط ماموران وزارت اطلاعات ۱۳۷۳ ربوده شد و کشته شد. این نوکیش مسیحی در ۱۳۶۵ نیز بازداشت و به اتهام «ارتداد» به اعدام محکوم شد. وی به دنبال فشارهای بین‌المللی پس از ۹ سال، در ۲۶ دیماه ۱۳۷۲ از زندان آزاد شد و قتل وی شش ماه پس از آزادی از زندان صورت گرفت. اسقف هایک هوسِپیان،رهبر مسیحی که تلاش زیادی برای  لغو حکم و آزادی مهدی دیباج کرده بود، در راه فرودگاه مهرآباد ربوده شد و به قتل رسید. دستکم هشت شخصیت و رهبر مسیحی پس از انقلاب به قتل رسیدند.

در میان سخنرانان این همایش می‌توان درکنارسام براون‌بک،و کاترینا لانتوس، یکی دیگر از روسای همایش، ازنازیلا قانعی، گزارشگر سازمان ملل درمورد امورآزادی دینی، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پیام اخوان، استاد حقوق در کانادا، مایکل ابراهامویچ، مدیر خانه آزادی، و دبی واتسرمان شولتز، نماینده کنگره آمریکا و موریکو هوری، رئیس فدراسیون زنان برای صلح در ژاپن نام برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عفو بین‌الملل: سرکوب زنان و اقلیت‌ها در ایران و استفاده حکومت از مجازات اعدام

  سازمان عفو بین‌الملل در   گزارش سالانه   خود در مورد ایران، به سرکوب زنان، اقلیت‌ها از جمله مسیحیان، شکنجه زندانیان پرداخته و از استفاده ا...