google-site-verification: google15269942918ec366.html راه آزادی: دستگاه قضایی ایران حق انتخاب وکیل را به «نوکیشان مسیحی» زندانی نداد!

۱۴۰۲ تیر ۸, پنجشنبه

دستگاه قضایی ایران حق انتخاب وکیل را به «نوکیشان مسیحی» زندانی نداد!


 ممانعت از دسترسی وکیل به پرونده متهم در دوران حبس به خصوص در مورد زندانیان عقیدتی و سیاسی سابقه طولانی دارد. این در حالی است که در اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت مطلق بر حق برخورداری از وکیل در مرحله دادرسی تاکید شده است.

«‌سه نوکیش مسیحی به نام‌های زهرا حیدری (یلدا)، راضیه کهزادی (مارال)، شیلان اورامی‌نژاد، سوم اردیبهشت ماه توسط سازمان اطلاعات (سپاه) بازداشت شدند.
“حمید حاتمی” مدیر بخش فارسی سازمان مسیحی «مهر» به «صدای آمریکا» درباره بازداشت این نوکیشان مسیحی گفت:  «پس از هجوم مأموران امنیتی به منزل این افراد آنها بازداشت شدند و لوازم شخصی آنها اعم از کامپیوتر و کتاب‌هایشان ضبط و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. خانواده این نوکیشان ۴۰ روز از وضعیت آنها بی‌خبر بودند تا اینکه متوجه می‌شوند در یکی از بندهای امنیتی زندان اوین بازداشت هستند. آنها منتظر پایان بازپرسی و ارسال پرونده‌شان به دادگاه هستند. هیچ کدام از نوکیشان بازداشتی سابقه‌ بازداشت قبلی نداشتند. پس از حدود یک ماه و نیم به خانواده این افراد اجازه ملاقات کوتاه در زندان اوین داده می‌شود. گفته شده وضعیت جسمی این افراد چندان مناسب نبود ضمن اینکه اجازه انتخاب وکیل را نیز ندارند.»

ممانعت از دسترسی این سه نوکیش مسیحی به وکیل در حالیست که “محمد مصدق” معاون اول قوه قضائیه چهارشنبه ۲۶ بهمن در نشست مشترک با سفرا و دیپلمات‌های مقیم ایران، گفت: «ادعای اینکه چرا نمی‌گذارید متهمان به وکلا دسترسی داشته باشند را قبول نداریم، تمام این شایعات مربوط به برخی از کشورها است که پیشرفت ایران را بر نمی‌تابند.»

امروزه یکی از معیارهای مهم برگزاری دادرسی عادلانه حضور وکیل دادگستری در دادرسی‌های مدنی و پیگردهای کیفری است، بند ۱ از ماده ۱۴ میثاق حقوق مدنی و سیاسی که در دسامبر ۱۹۶۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و دولت ایران به موجب قانون مورخ ۷ خرداد ۱۳۵۴ خورشیدی الحاق خود را به آن اعلام کرد، حق برخورداری هریک از افراد بشر را از یک دادرسی عادلانه پیش بینی کرده است، دراصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است که «در همه دادگاه‌ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

اما بر اساس تبصره جنجالی ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری، متهمین برخی “جرایم سیاسی و امنیتی” از انتخاب وکیل تعیینی در مراحل بازجویی و تحقیقات دادسرا محروم می‌شوند. به عبارتی دیگر در راستای محکوم سازی سیستماتیک متهمان جرائم امنیتی وسرپوش گذاشتن بر رسیدگی‌های ناعادلانه، دستگاه قضا مبادرت به وضع چنین مانعی بر سر راه احقاق حق و حق دفاع متهم بر آمده و از پیش سرود فتح خوانده و له خویش و علیه متهم برای گرداندن یک محاکمه ی نمایشی تضمین گرفته است.

گفتنی است نوکیشان مسیحی به طور عمده در مراحل بازجویی با اتهامات امنیتی روبه‌رو هستند. افزایش تعداد بازداشتی‌ها به ویژه پس از خیزش ملی در ایران روند رسیدگی به پرونده متهمان را بسیار کند کرده است. همچنین فشار بازجوها برای اعتراف‌گیری با هدف روشن کردن تکلیف  پرونده بیشتر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عفو بین‌الملل: سرکوب زنان و اقلیت‌ها در ایران و استفاده حکومت از مجازات اعدام

  سازمان عفو بین‌الملل در   گزارش سالانه   خود در مورد ایران، به سرکوب زنان، اقلیت‌ها از جمله مسیحیان، شکنجه زندانیان پرداخته و از استفاده ا...