google-site-verification: google15269942918ec366.html راه آزادی: روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی بازداشت شدند

۱۴۰۱ آذر ۱۵, سه‌شنبه

روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی بازداشت شدند


 

روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان روز یکشنبه ۱۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران امنیتی حین بازداشت، منزل این شهروندان را تفتیش و برخی از لوازم شخصی آنها از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب مذهبی را ضبط کرده و با خود برده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱، روحا ایمانی و فیروزه سلطان محمدی، شهروندان بهائی ساکن کرمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

ماموران امنیتی حین بازداشت، منزل این شهروندان را تفتیش و برخی از لوازم شخصی آنها و دیگر اعضای خانواده از جمله تلفن همراه، لپتاپ و کتب مذهبی آنها را ضبط کرده و با خود برده اند.

یک منبع مطلع در رابطه با بازداشت این شهروندان به هرانا گفت: “روز یکشنبه ۱۳ آذرماه ساعت ۸ و ۴۰ دقیقه صبح، ۱۱ مامور امنیتی بدون ارائه حکم قضایی و به بهانه اینکه مامور بهداشت هستند به منزل روحا ایمانی مراجعه کرده و وی را به همراه فیروزه سلطان محمدی بازداشت می‌کنند. ماموران پس از بازرسی منزل خانم ایمانی به منزل خانم سلطان محمدی رفته و آنجا را هم را تفتیش کرده و برخی از لوازم شخصی آنها و اعضای خانواده هایشان را ضبط می‌کنند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش، این شهروندان از برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم بوده اند. همچنین از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه آنها اطلاعی در دست نیست.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گزارش: سرکوب، آزار و بازداشت در سرزمین پدری؛ بهاییان در بهمن ۱۴۰۲

جمهوری اسلامی در یک سال گذشته با تشدید آزار و فشار بر شهروندان بهایی تلاش کرده تا بهاییان را در کشور خودشان به انزوا کشاند و از همراهی آنان ...