google-site-verification: google15269942918ec366.html راه آزادی: اعدام یک زندانی بلوچ در بندرعباس؛ مسعود رئیسی: جمهوری اسلامی با اعدام‌ بلوچ‌ها «پیام» می‌‌دهد

۱۴۰۱ آذر ۱۰, پنجشنبه

اعدام یک زندانی بلوچ در بندرعباس؛ مسعود رئیسی: جمهوری اسلامی با اعدام‌ بلوچ‌ها «پیام» می‌‌دهد



قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه یک زندانی بلوچ دیگر را در زندان بندرعباس اعدام کرد. در روزهای گذشته دست‌کم ۱۷ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند. یک فعال حقوق بشر می‌گوید اعدام شهروندان بلوچ برای جمهوری اسلامی «کم‌هزینه» است و وقتی می‌خواهد به جامعه پیام بدهد، آنها را اعدام می‌کند.

بنا بر گزارش منابع حقوق بشری، «پرویز براهویی» اهل زاهدان، بامداد چهارشنبه ۹ آذر در زندان بندرعباس اعدام شده است.

آقای براهویی در سال ۱۳۹۶ با اتهام مرتبط با «جرایم مربوط به مواد مخدر» بازداشت شده بود.

اعدام زندانیان بلوچ از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی هم‌زمان با گسترش اعتراضات سراسری در روزهای گذشته شدت یافته و در فاصله زمانی ۱۷ آبان تا ۷ آذر، دست‌کم ۱۶ نفر در زندان‌های مختلف از جمله مشهد، بیرجند، زابل، ایرانشهر، و چابهار اعدام شدند.

مسعود رئیسی، فعال حقوق بشر، درباره اعدام این زندانیان به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که جمهوری اسلامی هرگاه بخواهد به جامعه «فشار بیاورد» و یا «پیامی به مردم برساند، بلوچ‌ها را اعدام می‌کند، چرا که اعدام شهروندان بلوچ برایش کم‌هزینه» است.

به گفته آقای رئیسی، سرعت یافتن اعدام شهروندان بلوچ در پی گسترش اعتراضات، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان است که در روزهای گذشته «شهرهای بیشتری را» در بر گرفته است.

او با بیان تبلیغات حکومتی علیه شهروندان بلوچ، گفت که جمهوری اسلامی آنها را در زندان‌های مختلف به اتهامات گوناگون از جمله «مواد مخدر»، «گروگان گرفته» و در حالی که بسیاری از آنها اتهامات وارده را رد می‌کنند، هرگاه می‌خواهد به جامعه فشار بیاورد، اعدام آنها را تشدید می‌کند «تا نشان دهد ترسی که نسبت به بلوچ‌ها در بقیه نقاط ایجاد می‌کند، بی‌خود نیست.»این فعال حقوق بشر، همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که منابع رسمی جمهوری اسلامی شمار بازداشت‌شدگان در اعتراضات استان سیستان و بلوچستان را «حدود ۶۲۰ نفر» اعلام کرده‌اند، گفت که تعداد «خیلی بیشتر است» و «اکثر بازداشت‌شدگان نوجوان و زیر ۱۸ سال هستند و خانواده‌هایشان نمی‌دانند» بچه‌هایشان را کدام نهاد بازداشت کرده و همچنین «خانواده‌ها را تهدید می‌کنند» تا با رسانه‌ها تماس نگیرند و بدین ترتیب سیستان و بلوچستان را در «جو خفقان» نگه دارند. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز سه‌شنبه از تشدید سرکوب معترضان و آغاز «کارزار» اجرای احکام اعدام معترضان توسط مقامات جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عفو بین‌الملل: سرکوب زنان و اقلیت‌ها در ایران و استفاده حکومت از مجازات اعدام

  سازمان عفو بین‌الملل در   گزارش سالانه   خود در مورد ایران، به سرکوب زنان، اقلیت‌ها از جمله مسیحیان، شکنجه زندانیان پرداخته و از استفاده ا...