google-site-verification: google15269942918ec366.html راه آزادی: کاهش محکومیت «ژوزف شهبازیان»، مسیحی محبوس در اوین به ۲ سال حبس

۱۴۰۲ خرداد ۸, دوشنبه

کاهش محکومیت «ژوزف شهبازیان»، مسیحی محبوس در اوین به ۲ سال حبس


 دوران محکومیت ژوزف شهبازیان شهروند مسیحی به دو سال تقلیل یافت. وی هفتم خرداد ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

«گزارش‌ها از ایران حاکیست حکم ۱۰ سال حبس شهروند ارمنی تبار «ژورف شهبازیان» به دو سال کاهش یافته است. آقای شهبازیان محبوس در زندان اوین ششم اسفند ماه ۱۴۰۱، خواستار تجدیدنظر در حکم خود شده بود. اتهامات این شهروند مسیحی عبارت بود از «اقدام علیه امنیت از طریق عضویت و اداره و تشکیل کلیسای خانگی مسیحیت تبشیری و داره کردن دسته/جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به مقدسات» که از آن تبرئه شده بود.
دیوان عالی کشور اواخر اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که «هیچ دلیل، مدرک و مستندی بر سردستگی و سرگروهی نامبرده ارائه» نشده است و «از این روی تعیین مجازات حداکثری مقرون به صواب نبوده و مواجه با اشکال قضائی است.»
گفتنی است پیش از این شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب درخواست تجدید نظر این شهروند ارمنی تبار را رد کرده بود.
از مدت مجازات حبس شهبازیان ۹ ماه گذشته است و ۱۵ ماه به پایان حکم دو سال زندان وی باقی مانده است.
ژوزف شهبازیان، عضو پیشین کلیسای جماعت ربانی تهران دهم تیرماه ۱۳۹۹ در یک مراسم عبادتی در منطقه یافت آباد تهران بازداشت و به تحمل ده سال حبس محکوم گردید. این شهروند ارمنی به جز زندان، به مدت دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی شده و پس از پایان حکم دو سالی را باید در تبعید داخلی در شهرستان کهنوچ یا شهرستان‌های همجوار بگذارند. این شهروند مسیحی همچنین به مدت دو سال از سفر خارج از کشور ممنوع شده‌است.
در سال‌های اخیر دستگاه‌ قضایی جمهوری اسلامی سنگین‌ترین مجازاتها را برای شهروندان مسیحی در نظر گرفتند که شامل حبس‌های بلندمدت و تبعید است. همچنین در اغلب موارد قضات با درخواست تجدید نظر در احکام متهمان مسیحی مخالفت کردند و بدون توجه به دفاعیات متهمان همان احکام اولیه را تأیید کردند.
احکامی که در سال‌های اخیر برای شهروندان مسیحی صادر شده در اغلب موارد حتا از مفسدان اقتصادی هم سنگین‌تر بود درحالیکه تنها جرم آنها شرکت در کلیسای خانگی داشتن چند جزوه مسیحی و کتاب مقدس در خانه بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

عفو بین‌الملل: سرکوب زنان و اقلیت‌ها در ایران و استفاده حکومت از مجازات اعدام

  سازمان عفو بین‌الملل در   گزارش سالانه   خود در مورد ایران، به سرکوب زنان، اقلیت‌ها از جمله مسیحیان، شکنجه زندانیان پرداخته و از استفاده ا...